Uw kind wordt een topspeller!

Bericht van 29-11-2023

Op onze studiedag hebben we ons verdiept in een andere manier van spelling aanbieden. Dit doen we omdat we hebben gemerkt dat kinderen slordig zijn in hun spelling, de regels niet goed toepassen en daarmee ook niet de resultaten behalen die we graag zouden willen zien. 

Spelling begint al bij de kleuters. Natuurlijk nog niet echt zoals in andere groepen, maar wel in het leggen van een goede basis. Bij de kleuters wordt een prentenboek daarom 3 keer voorgelezen. Door het goed luisteren en meekijken op het digibord, ontwikkelen de kinderen een taalgevoeligheid. Na het voorlezen ontdekken ze zinnen, woorden en letters uit het boek. Een letter wordt uitgebeeld, gekleid of op andere manier gevormd. Lekker spelen met letters dus!

Vanaf groep 3 gaan kinderen de regels van de spelling leren en toepassen. Bij groep 3 zit dit in het circuit van het technisch lezen. Ze schrijven de woorden en controleren zichzelf. Het kritisch bewustzijn (bekijken van je werk en controleren of het klopt) wordt verder ontwikkeld.

Vanaf groep 4 start de les met een herhaaldictee. Alle categorieën die we al geleerd hebben, komen hierin aan bod. Een mooie opfrisser! Daarna gaan de kinderen in tweetallen woorden zoeken bij de categorie die wordt aangeboden. We spreken woorden goed uit. (Want als je ze goed uitspreekt, kun je de regels ook goed toepassen.) Ze krijgen vervolgens een uitleg, maken een dictee waarbij ze het woord eerst bekijken, dan afdekken en opnieuw schrijven. Maken ze een foutje? Niet erg, bedenk wat voor fout je hebt gemaakt. Was je te snel of slordig, heb je de regel niet goed toegepast, of spreek je het woord verkeerd uit waardoor je niet wist hoe je hem moest schrijven? En we eindigen met een dicteetje aan een klasgenoot. Lekker veel schrijven dus!

 

De werkboekjes die we gebruikten, gaven niet de juiste actieve houding bij kinderen. Op deze manier denken we dat er veel geleerd zal worden, en we kijken dan ook uit naar wat dit ons gaat opleveren.