Prinsjesdag
Dinsdag hebben we kort gekeken naar de koning in de glazen koets en de start van het voorlezen van de troonrede. Met begrijpend lezen hebben we een tekst uitgeplozen over Prinsjesdag waarin we geleerd hebben over de tradities van deze dag.
Vervolgens hebben de kinderen in groepjes politieke partijen opgericht en daar een naam en logo bij bedacht. Het moeilijkste was het bedenken van actiepunten om de wijk mooier, leefbaarder of schoner te maken. Toch is het elke partij gelukt en hebben ze een korte presentatie gegeven over hun plannen. Hierna volgde een stemming en de KVV (Kinderen Verjaardagen Vieren) kreeg uiteindelijk de meeste stemmen met hun idee om verjaardagen met kado’s, slingers en taart te regelen voor kinderen die het thuis financieel niet zo ruim hebben. Een heel sociaal plan op deze democratische dag!
Klokkijken en breuken
Met rekenen zijn we deze week bezig geweest met twee mooie doelen. Bij het klokkijken zijn we nu ook bezig met de tijd op de minuut nauwkeurig af te lezen. We oefenen om deze digitaal en analoog te kunnen schrijven. Dus 13:27 uur is 3 voor half 2 ’s middags. De verschillen zijn groot. Mocht u weten dat uw kind dit lastig vindt is het heel fijn om thuis af en toe naar de tijd te vragen.
Ook hebben we voor het eerst gerekend met breuken. En vooral met de makkelijkste breuken waar we ook andere namen voor hebben, zoals 1/2 (de helft) en 1/4 (een kwart). De (nep)pizza’s werden makkelijk in gelijke stukken verdeeld: het doel is behaald!
Nationale kraanwaterdag
Komende woensdag is de nationale kraanwaterdag. We hopen dan dat alle kinderen kraanwater mee hebben om te drinken bij het ’tien-uurtje’. Deze dag zullen we aandacht besteden aan deze bijzondere dorstlesser.